1. Home /
  2. Automotive repair centre /
  3. Need For Speed Malmö

Kategori



Allmän information

Lokalitet: Malmö, Sweden

Telefon: +46 40 97 79 19



Adress: Höjagatan 17b 212 33 Malmö, Sweden

Hemsida: www.nfs.nu

Anhängare: 1180

Recensioner

Lägg till recension

Facebook -blogg



Need For Speed Malmö 28.09.2021

En stamkund bokade tid för sin nyinköpta bil. Den var utrustad med ett coilover chassi som var väldigt lågt satt i fronten och gjorde att den var jobbig över fartgupp och rent opraktisk att köra. Den kändes också konstig i styrningen med motstånd över mittläget som sen gav med sig, detta ville han såklart också åtgärda. Den som hade monterat chassit använde original stabilisatorstag som blir alldeles för långa eftersom infästningen på fjäderbenet är nerflyttad för att ge plats till höjdjusteringen. Krängningshämmaren låg i spänn ner mot länkarmen och det fungerar såklart inte, därav motståndet i styrningen vid rattrörelse.

Need For Speed Malmö 28.09.2021

En kund behövde vår hjälp med att byta silentblock och svetsa in justerbrickor för toe och camberjustering i bakaxelbryggan till hans E30.

Need For Speed Malmö 28.09.2021

Torkarproblem på en Z4. Kunden hade hittat en fix som vi blev ombedda att utföra. Torkarna krånglar intermittent och problemet sägs vara för mycket fett på kontaktytan i torkarmotorn. Avtorkat och ihopsatt, nu håller vi tummarna för att det gör skillnad.

Need For Speed Malmö 27.09.2021

Nytt projekt påbörjat, sportig motor till 2002’an. Bilen är på rostlagning och jag har inte sett den sen början av 2020, tänkte därför att ett motorbygge kunde vara på sin plats. Köpte en överbliven 318 motor från en E30 som har en 1,8i topp. Denna toppen är modernare i design av kanaler och förbränningsrum än de äldre och lämpar sig tydligen bra för trimning. Allt innehåll i motorblocket utom vevstakarna åker i soptunnan. Vevaxel med längre slag och större kolvar med högre kompression ska letas fram. Första beslutet blir slaglängd på vevaxeln eftersom det kommer avgöra kompressionshöjden på kolvarna och placeringen av kolvbulten. 304* kamaxel, insug för dubbla förgasare och lite andra smådelar finns redan på hyllan. Fortsättning följer, men detta är ett långtidsprojekt så det blir troligen glest mellan uppdateringarna.

Need For Speed Malmö 27.09.2021

Nytt projekt påbörjat, sportig motor till 2002’an. Bilen är på rostlagning och jag har inte sett den sen början av 2020, tänkte därför att ett motorbygge kunde vara på sin plats. Köpte en överbliven 318 motor från en E30 som har en 1,8i topp. Denna toppen är modernare i design av kanaler och förbränningsrum än de äldre och lämpar sig tydligen bra för trimning. Allt innehåll i motorblocket utom vevstakarna åker i soptunnan. Vevaxel med längre slag och större kolvar med högre kompression ska letas fram. Första beslutet blir slaglängd på vevaxeln eftersom det kommer avgöra kompressionshöjden på kolvarna och placeringen av kolvbulten. 304* kamaxel, insug för dubbla förgasare och lite andra smådelar finns redan på hyllan. Fortsättning följer, men detta är ett långtidsprojekt så det blir troligen glest mellan uppdateringarna.

Need For Speed Malmö 27.09.2021

En kund behövde vår hjälp med att byta silentblock och svetsa in justerbrickor för toe och camberjustering i bakaxelbryggan till hans E30.

Need For Speed Malmö 27.09.2021

Då är ett short block färdigt. Motorblock med kamaxel, vevaxel, kolvar och kamdrivning. Bygget fortsätter!

Need For Speed Malmö 26.09.2021

Igar fick vi en stund over och kavlade upp armarna. Nya Bilstein stotdampare, H&R fjadrar, topplager fram, lankarmar fram, Powerflexbussningar, fordelarlock, rotor och drivremmar monterades. Nu blev den roligare att kora och borta ar den markliga vaggande kanslan. Lankarmarna fram var bytta av forra agaren i Los Angeles, men casterbussningarna var mjuka som suddgummi och av nagot no name fabrikat. De nya lankarmarna fick originalbussningarna urpressade och e...rsatta med Powerflexbussningar som ar betydligt hardare. Detta paverkar inte komforten negativt da bussningen mestadels tar upp en roterande rorelse, men hjulet haller sig nu still i langdriktningen i hjulhuset. Fordelarlocket var 20 ar gammalt och fardigt for pension. Fick en diff med 3,46:1 i utväxling av Ervin och den ska få ersätta originalet som är 2,93:1. Utväxlingen som sitter i hör till bilar med automatlåda och är alldeles för hög för en bil med manuell låda. Teoretisk toppfart är 300 km/h vid 6000 v/min... Den nya diffen var svetsad så jag kommer dela den gamla diffen och flytta över delar för att få ihop en diff med diffbroms och 3,46:1 i utväxling. Fortsättning följer!

Need For Speed Malmö 26.09.2021

Lite samlade bilder från jobb i verkstaden.

Need For Speed Malmö 26.09.2021

En stamkund bokade tid för sin nyinköpta bil. Den var utrustad med ett coilover chassi som var väldigt lågt satt i fronten och gjorde att den var jobbig över fartgupp och rent opraktisk att köra. Den kändes också konstig i styrningen med motstånd över mittläget som sen gav med sig, detta ville han såklart också åtgärda. Den som hade monterat chassit använde original stabilisatorstag som blir alldeles för långa eftersom infästningen på fjäderbenet är nerflyttad för att ge plats till höjdjusteringen. Krängningshämmaren låg i spänn ner mot länkarmen och det fungerar såklart inte, därav motståndet i styrningen vid rattrörelse.

Need For Speed Malmö 25.09.2021

Hylsan för svängningsdämparen har ett otäckt spår efter packboxen. Att sätt en ny packbox där är ett bra recept på kommande oljeläckage. Malmö Motor Renovering fixade fram en tunnväggig hylsa tillverkad för att lösa just detta problemet. Lite anaerobisk låsvätska och några tag i hydraulpressen så satt den på plats. Ny yta till den nya packboxen!

Need For Speed Malmö 25.09.2021

Igår uppgraderade vi en E91 med LED lampor i halvljusen. LED på förarsidan och jämför gärna med halogenlampan på passagerarsidan, verkligen ett stort lyft i ljusutbyte! Vi jobbar på att ta hem LED lampor till olika modeller och vettiga priser.

Need For Speed Malmö 24.09.2021

Då var det dags att ställa in 135’an för säsongen. Då är det lika bra att montera oljefällan för vevhusventilationen, göra en oljeservice och försöka få bort tjäran jag lyckades samla på mig vid ett vägarbete. Det blev hyggligt resultat, resterna tar jag till våren.

Need For Speed Malmö 23.09.2021

Ett Holley huvudmunstycke i var topp för att strypa ett alldeles för generöst oljeflöde. BMW fick ta fram en liknande lösning på S50 motorn när de började använda M3 E36 i grupp N. För högt flöde av olja till toppen kan ställa till det vid högre varvtal eftersom oljan inte hinner rinna tillbaka till oljetråget. M3’an spottade ut oljan i luftfiltret vid hård kurvtagning och det är inte önskvärt att få olja på vänster framhjul vid banåka. Fyrportsinsuget på plats, nästa steg är stötstänger och vipparmsaxlar och vipparmar.

Need For Speed Malmö 23.09.2021

BMW team Rowe vinner Nürburgring 24-timmars med M6 GT3. Audi 2:a och BMW team Schnitzer M6 GT3 på 3:dje plats!

Need For Speed Malmö 23.09.2021

Big block pyssel:

Need For Speed Malmö 23.09.2021

Igår uppgraderade vi en E91 med LED lampor i halvljusen. LED på förarsidan och jämför gärna med halogenlampan på passagerarsidan, verkligen ett stort lyft i ljusutbyte! Vi jobbar på att ta hem LED lampor till olika modeller och vettiga priser.

Need For Speed Malmö 22.09.2021

Då var det dags att ställa in 135’an för säsongen. Då är det lika bra att montera oljefällan för vevhusventilationen, göra en oljeservice och försöka få bort tjäran jag lyckades samla på mig vid ett vägarbete. Det blev hyggligt resultat, resterna tar jag till våren.

Need For Speed Malmö 22.09.2021

Då tar vi en omröstning, vad tycker ni om fronten på nya M3/M4? Länk till BMW M’s egen presentation av M3/M4 https://www.facebook.com/BMW.M/videos/1411528165721531/

Need For Speed Malmö 22.09.2021

Lite samlade bilder från jobb i verkstaden.